חיפוש
  • אייל אורגד

לקראת הביקור של אקהארט טולה בארץ - מחשבות על אקהארט ואושו

סיימתי עכשיו 6 שעות צפייה בסדרה התיעודית Wild Wild Country. בהאגוואן ראג'ניש (אושו) עוזב את פונה בהודו ומקים קומונה באנטלופ, אורגון, ארה"ב. מובאות עדויות שממחישות את רמות העוינות והשנאה שמתעוררת בין



הראג'נישים, תושבי הקומונה ומאמיניו של אושו, לתושבים המקומיים, וניסיונות ההשתלטות של הראג'נישים על הישוב הקטן, ועל הפוליטיקה במחוז וואסקו, כולל הרעלה המונית של האוכלוסייה המקומית וקשירת קשר לביצוע רצח של בעלי תפקידים בכירים בממשל. ההרעלות, האזנות הסתר וניסיונות רצח בתוך הקומונה עצמה הם סאגה בפני עצמה. צבירת הנשק בידי הראג'נישים (96 תתי מקלע, 12 מקלעים מסוג עוזי) כולל אימונים אינטנסיביים יומיומיים בירי, לכאורה מתוך כוונה להגנה עצמית, גם הם שיעור מאלף בדינמיקה של כת שחרטה על דגלה תודעה גבוהה, אהבה חופשית, צחוק, ועולם טוב יותר. ברקע בולטת הראוותנות הבלתי מוסברת של ראג'ניש עצמו – 17 רולסרויסים, שעון משובץ יהלומים במיליון דולר, ומטוסים פרטיים. במה שנראה אקט יוצא דופן של יושרה אושו עצמו פנה לבסוף לכת מאמיניו וביקש מהם להסיר את בגדי הכת האדומים, את המאלות עם הדיוקן שלו, וכן ביקש לשרוף את כל הספרים שלו שעוסקים בדת הראג'נישיזם. בגין הפשעים שבוצעו על ידו ובהשראתו – בעיקר עבירות על חוק ההגירה, אושו גורש מארה"ב בעסקת טיעון, ושתיים מעוזרותיו, בגין הפשעים הנוספים שבוצעו לכאורה ללא ידיעתו, ישבו בכלא האמריקאי שנים ארוכות.


להבדיל, גם אקהארט טולה הוא סופר ומורה רוחני. גם אקהארט, לפי מיטב המסורת של האדווייטה וודאנטה (Advaita Vedanta) מדבר הרבה על הנראטיב של התעוררות והגעה למצבים מתקדמים של תודעה, ומטיף לאבולוציה עולמית תודעתית. אגב, גם לאושו וגם לאקהארט יש רקע אקדמי בפילוסופיה. די בדומה לאושו שהתחיל את דרכו כפרופסור לפילוסופיה, אקהארט התחיל את דרכו כיועץ ומורה רוחני בלונדון, כשהוא בעיקר עובד עם בודדים וקבוצות קטנות. בשלב מסוים עבר לברקלי, קליפורניה, ומשם, באמצע שנות התשעים, לוונקובר בקולומביה הבריטית. בתקופת שהותו בברקלי כתב את "כוחו של הרגע" שם הוא מנסח את המסר המרכזי שלו: "ההארה היא פשוט מצב של אחדות עם Being. נוכחות מלאה ב"רגע" (Now) מאפשרת חוויה ותודעה של Being (state of "feeling-realization") שזו בעצם הארה." רק לאחר מספר שנים קיבל הספר חשיפה בתוכנית של אופרה וינפרי והפך בין לילה לרב מכר עולמי ותורגם ל- 32 שפות. באביב 2008 אקהארט השתתף בהעברת כיתת לימוד בסקייפ בערוץ הרדיו של אופרה וינפרי שבו ענה לשאלות לגבי ספרו השני A New Earth. כיתת הלימוד גדלה מחצי מיליון משתתפים ל- 11 מיליון



בשלושה שבועות. שני הספרים (The Power of Now, ו- ( A New Earth נכנסו לרשימת רבי המכר של ה- New York Times. כמו אושו, גם אקהארט מביא את הרעיונות הבסיסיים של ה- Advaita בשפה פרקטית, לא סקטוריאלית, ונמנע ממונחים דתיים ומסורתיים. הוא מצביע על כך שההתנסויות הרוחניות שהוא מדבר עליהן נמצאות במספר רב של דתות כולל בודהיזם ונצרות. גם אושו קרא לאזור המרכזי בעיר שבנה באורגון "Jesus Grove". כמו הנהירה ההמונית לאשרם בפונה, ואח"כ לעיר ראג'ניש-פורם באורגון, אקהארט מסתובב בעולם וממלא אולמות, וגם אצלנו יש לדעתי סיכויים טובים שהוא ימלא את היכל התרבות למרות המחיר הגבוה יחסית של הכרטיסים (החל מ- 405).



בלי להמעיט בחשיבותם ומשמעותם העמוקה של התכנים הרוחניים העתיקים שאושו אקהארט ורבים אחרים עוזרים להפיץ, הניתוק הלעיתים מוחלט של מורים אלה מהטקסטים הקדומים – במקרה זה בעיקר האופנישדות והבהאגוואד גיטה, ההתנערות מהשפה העתיקה שבה טקסטים אלה כתובים (סנסקריט) על כל והמורכבויות וכפל המשמעויות שיש בה, ההתעלמות מהטקסים והמנהגים העתיקים כולל שבועת הנזירות של הכמרים ההינדים בדרכם אל ה"הארה", והצגת הפתרון הרוחני ("הארה") כמשהו פשוט, קל, לעיתים מידי ונטול מאמץ – כל אלה נראים מאוד מרוחקים מהסוואמי (המורה) הנזיר ההינדי שמתעמק במשך שעות בפסוק אחד מתוך הבהאגוואד גיטה ומקדיש את חייו, פשוטו כמשמעו, לדרך הרוחנית. כל אלה מציגים את הדרך הרוחנית כמשהו שהוא בסופו של דבר רדוד ושטחי, ויוצרים תופעות לוואי מוזרות כמו 17 הרולסרויסים של אושו, הרכוש שאקהארט צובר (ערכו כבר נאמד ב- 15000000 $) שלא לדבר על מיליטנטיות וחוסר אמפתיה כפי שאלו הופיעו בתיעודים מהקהילה של אושו, ובהתנהגות של אושו עצמו.



22 צפיות0תגובות

ע"י אייל אורגד

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now